Diabeteszorg Online

Over Ons

Recepten

Instructievideo's

Diabetes en Slapen

We weten allemaal dat slaap een grote invloed heeft op hoe we ons voelen. Wat niet veel mensen weten, is dat slaap ook een grote invloed heeft op onze bloedsuiker. Als je slecht slaapt, reageert je lichaam minder op insuline, maar als je teveel slaapt, heeft dit ook invloed. 

Mensen die slecht en weinig slapen wegen gemiddeld meer. Daarom is het belangrijk dat bij overgewicht en bij diabetes er ook wordt gelet op de hoeveelheid en kwaliteit van slaap. Als je te weinig hebt geslapen, heb je ook eerder de neiging om energie te halen uit suikerrijke voeding, kies juist voor een ontbijt met weinig koolhydraten.

Te weinig slaap

Als je diabetes hebt en te weinig slaapt, heb je ’s ochtends een hogere bloedsuiker. Ook reageert je lichaam minder goed op insuline. Daarnaast heb je meer slecht cholesterol in je bloed, waardoor je meer kans hebt op hart- en vaatziekten.

Als je ’s nachts vaak wakker wordt om te plassen, kan dit komen door een te hoog bloedsuiker. 

Te veel slaap

Meer dan 9 of 10 uur slaap is niet goed. Het beste is om 7 tot 8 uur te slapen in een nacht. Langer slapen helpt niet tegen vermoeidheid en verhoogt zelfs de kans op het krijgen van diabetes.

Tips voor een goede nachtrust

  • Probeer op vaste tijden te gaan slapen en op te staan.
  • Beweeg voldoende, mensen die sporten slapen beter.
  • Gebruik 2 uur voordat je gaat slapen geen telefoon, TV of andere beeldschermen meer.
  • Doe elke dag 30 min. een ontspannende activiteit voor jezelf.
  • Zorg dat je slaapkamer donker is.
  • Ruim je kamer op, veel rommel zorgt voor onrust.
  • Zorg dat je een goed matras hebt.
  • Eet wat voor het slapengaan om een hypo te voorkomen.
  • Eet niet teveel koolhydraten en spuit genoeg insuline om een hyper te voorkomen.

Meer weten over hypo en hyper? In dit artikel leggen we uit wat het verschil is tussen de twee en wat je het beste kunt doen wanneer je een hypo of hyper ervaart. 

Ga naar: